mandag 8. juli 2013

LMS og LÆRING, klasserom - en metafor?

Klasserom - en metafor?


Her er mine innspill  og kommentarer i  debatten, LMS, klasserom - en metafor  som Inger Carin Grøndal, BI ønsker å sette på dagsorden idag. 

LMS - Klasserom - en metafor? 
LMS kan nok oppfattes som et arkiveringssystem (med "hyllemeter" av dokumenter) og derfor bli et selvoppfyllende profeti, -  hvis man kun tenker "mester - lærling"- som utgangspunkt, kanskje. Oppfattes kanskje også LMS av brukerne for å være for "statisk" og lite fleksibelt

Nei, ok, - LMS er kanskje heller ikke så fleksibel som f . eks. FB eller andre sosiale medier som gir meldinger i "sanntid", nå også med mulighet for å hashtagge på FB. For noen undervisere har LMS nok blitt et "arkiveringssystem" for dokumenter, oppgaver, innleveringer, tilbakemeldinger og lenker og vurderinger. Ofte kan det kanskje også oppfattes av den som legger ut dokumenter/ lenker/tilbakemeldinger etc.  at eleven/studenten "ser" det med en gang.. men det gjør de jo ikke.

Et annet,  viktig aspekt er kontrollfunksjonen, - man kan se når eleven/studenten var sist inne og sjekket informasjon, sist leverte innleveringer etc. Det er jo positiv, med tanke på oppfølgingen. ITSL blir stadig forbedret og videreutviklet, og vi som brukere kan komme med forslag til produktutvikling. ITSL oppfordrer oss til det. Det er vel egentlig opp til oss,  hvis vi vil og kan!

Spørsmålene som er interessant å stille seg her, er: Har man et digitalt sosialkonstruktivistisk systemperspektiv på læringen, eller har man et digitalt individperspektiv på læringsprosessen i den nye Kunnskapsskolen?

Kunnskapsdeling er det siste nye, hvor man kan ta del i ulike grupper, kunne kommentere og videreutvikle sin egen læring sammen med andre, - med lærer og medelever/medstudenter. Studenten kan jo også selv lage oppgaver, tester som andre medstudenter kan ta, da kan det virke mer som en læringsplattform.

 Elevene/studentene må selv være med på å "forme" sin egen læring sammen med læreren, det er vel egentlig det som er meningen, ikke sant? Nesten som å videreutvikle Apper.. 

 Hvorfor ikke integrere muligheten for dynamiske tankekart i LMS, hvor elevene kan utforme notatene sammen med læreren i en forelesning, kanskje man har gjort det allerede? 

Interessant å følge med i denne debatten som du, Inger Carin Grøndal, BI har startet. Og mens jeg har skrevet dette blogginnlegget, så har det helt sikkert kommet inn flere kommentarer og innspill i sanntid på din blogg. Jeg valgte heller min kanal her - enn å logge meg inn på Disquis. 



2 kommentarer:

  1. Takk for interessante tanker! Jeg skal tenke veldig mye mer på dette i sommer og kommer nok med flere spørsmål. Jeg har lenket opp til bloggposten din i kommentarfeltet til den opprinnelige bloggposten.
    Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Har også sendt mer i en melding til deg.

      Slett